Hvordan er det at gå i terapi?

Hvordan er det at gå i terapi?

 

En rolig gennemgang af, hvad du kan forvente

 

Terapi i Brønshøj, København eller Online

For mange er tanken om at gå i terapi forbundet med usikkerhed.
Måske overvejer du det, men ved ikke helt, hvad der venter. Måske har du forestillinger om, at du skal kunne sætte ord på alt, eller at det bliver meget intenst.

Sandheden er, at terapi ofte er mere rolig og jordnær, end mange forestiller sig.

Denne artikel er skrevet til dig, der er nysgerrig – og måske også lidt tøvende.


 

Hvad betyder det egentlig at gå i terapi?

At gå i terapi betyder at have et trygt rum, hvor du sammen med en terapeut undersøger det, der fylder i dit liv. Terapi handler ikke om at blive analyseret eller fikset, men om at forstå dig selv bedre og finde nye måder at være med det, der er svært.

Du kommer, som du er – uden krav.

Jeg tilbyder en gratis forsamtale, hvor vi overordnet afklarer dine problematikker, hvordan forløbet kan se ud for dig, og du kan stille spørgsmål.


 

Skal jeg vide, hvad mit problem er, før jeg starter?

Nej. Mange starter i terapi uden at kunne sætte klare ord på problemet. Det er helt normalt. Terapi er netop et sted, hvor man sammen finder ud af, hvad der ligger bag symptomer som f.eks.  uro, angst, stress, relationelle udfordringer eller mistrivsel. Du kan bare mærke at der er noget som ikke er som det skal være, at du ikke trives, eller der i dig er forhindringer for at gøre det du gerne vil.

Der er noget som du ønsker skal være anderledes i dit liv, og det ønsker du støtte, hjælp og værktøjer til.


 

Hvordan foregår en typisk terapisamtale?

En terapisamtale foregår i et roligt tempo og tager udgangspunkt i dig.

Typisk:

  • taler du om det, der fylder lige nu

  • hjælper jeg dig med at sætte ord på oplevelser og reaktioner

  • undersøger vi sammen mønstre, følelser og kropslige signaler

  • stopper vi op, hvis noget føles for meget

Der er plads til pauser, stilhed og usikkerhed.


 

Hvad hvis jeg bliver nervøs, blank eller ikke ved, hvad jeg skal sige?

Det er meget almindeligt – især i starten.

Du må gerne:

  • sige “jeg ved ikke helt, hvor jeg skal starte”

  • være stille

  • blive følelsesmæssigt berørt

  • skifte emne

Det er en del af processen, og du bliver støttet hele vejen.


 

Er terapi kun at tale?

Nej. Selvom samtalen er central, handler terapi også om kropslige fornemmelser, følelser og indre tilstande. Mange oplever, at forandring sker, når de lærer at mærke sig selv bedre – ikke kun ved at tænke anderledes. Ofte laver jeg også gulvøvelser. Det hjælper hjernen med forandringen, og at forstå på nye måder.

Terapi foregår i et tempo, der passer til dig.


 

Hvor lang tid tager et terapeutisk forløb?

Det er meget individuelt.

Nogle har glæde af:

  • få samtaler med fokus på afklaring

  • et kortere forløb omkring et konkret tema

  • et længere forløb med mere dybdegående arbejde

Vi taler løbende om, hvad der giver mening for dig.

 


https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/605b4af459a59d738480911f/7f120a2d-26f2-47fc-93ae-d36392a95fb8/iStock-1209272574.jpg

 

Hvornår giver det mening at gå i terapi?

Terapi kan være hjælpsomt, hvis du:

  • føler indre uro eller stress

  • oplever problemer i relationer

  • kæmper med lavt selvværd eller selvkritik

  • føler dig alene eller fastlåst

  • gentager de samme dårlige mønstre igen og igen

Du behøver ikke have det “meget dårligt” for at have gavn af terapi.

I en indledende gratis forsamtale, kan vi sammen tale om hvordan vi kan arbejde med lige netop din problematik. Alle mennesker og alle problemer er forskellige. Derfor er du vigtig.


 

Terapi i Brønshøj, København eller Online

Hvis du overvejer terapi, er det vigtigt, at det føles trygt.

Mit fokus er:

  • ro

  • respekt for dine grænser

  • tydelighed

  • et tempo, der passer til dig

Du bestemmer, hvad vi taler om – og hvor dybt vi går.

Jeg holder til i Brønshøj / København. Du kan også vælge online terapi, hvis det føles tryggere at starte hjemmefra.


 

Terapi online – trygt og fleksibelt

Du har også mulighed for at gå i terapi online, hvis det passer bedre ind i din hverdag.

Jeg sender dig en invitation med et link til Google Meet, så vi nemt kan mødes derfra, hvor du er. Det vigtigste er, at du sidder et roligt og uforstyrret sted, hvor du kan være nærværende i sessionen – og at din computer er opladet.

Nogle oplever, at det er rart at starte med en kort meditation eller en lille øvelse for at lande og forbinde sig – det guider jeg dig trygt igennem. Undervejs kan vi også arbejde med øvelser, hvor det kan være en fordel at have papir og en tusch ved hånden.

Prisen er den samme som ved fysisk fremmøde.


FAQ – Ofte stillede spørgsmål om at gå i terapi

 

Er det normalt at være nervøs før første samtale?

Ja. Næsten alle oplever nervøsitet. Den aftager ofte hurtigt, når samtalen er i gang.


Skal jeg forberede mig inden terapi?

Nej. Du må gerne komme, som du er – uden forberedelse.


Hvad hvis terapi ikke føles rigtigt?

Så taler vi om det. Terapi skal føles trygt, og det er vigtigt, at du mærker efter.


Hjælper terapi, selvom jeg ikke ved, hvad jeg vil arbejde med?

Ja. Det er meget almindeligt, og noget vi finder ud af sammen.


Hvordan kommer jeg i gang?

Du kan starte med en gratis forsamtale, hvor vi taler om din situation og ser, om terapi er det rigtige for dig.


Skal jeg komme fysisk eller kan jeg gå i online terapi?

Jeg tilbyder også at lave terapi online. Så er du mere tilpas med online terapi eller bor du langt væk, så aftaler vi et online forløb.


Klar til at tage næste skridt – i dit tempo?

Hvis du er nysgerrig på terapi, men også har spørgsmål eller tvivl, er det helt okay.

Du er velkommen til at booke en gratis forsamtale og mærke efter, om det føles rigtigt.

Book tid til en gratis forsamtale eller kontakt mig på mobil 24984872


Læs mere:

Om Mig 

Du kan både gå i terapi fysisk eller vælge online terapi, hvis det passer bedre til dig.

Mænd i terapi 

Jeg tilbyder en gratis og uforpligtende forsamtale